Lasse og Alex på weekendtur til Hamburg - torsdag den 19. 2011 - lørdag den 21. maj 2011

Lasse og Alex har flere gange snakket om at skulle se på modeljernbaner. Der skulle bl.a. være en i Hadsten, havde vi talt om, når vi engang imellem kørte den vej med tog mod Nordjylland. Men det var ikke særlig hensigtsmæssigt at gøre et stop i Hadsten, så derfor var det aldrig blevet til noget.

Sidste år var de voksne på weekendtur til Hamburg (sammen med Gitte og Hans) og der besøgte vi bl.a. en modelbaneudstilling, der efter sigende er verdens største. Det vakte ikke stor jubel, da vi kom hjem og bekendtgjorde, at vi nu havde været på modeljernbane-besøg uden Lasse. Så der lå et vist pres på at få arrangeret en ny tur til Miniatur Wünderland - modeljernbanen, der er en af Hamburgs største turistattraktioner - og helt med rette!

Vi drog afsted den 19. maj - selvfølgelig med tog - til Hamburg. Det var efter endt arbejdsdag, så vi var lidt matte, da vi kom derned og det blev kun til lidt aftensmad på hotellet, før vi valgte at liste op på vores værelse. Så kunne vi samle kræfter til næste dag, der stod i modeljernbanens tegn.

Morgenmaden var fortæret og vi var med bus og U-bahn til Miniatur Wünderland, der ligger tæt på Elbens bred. Vi havde meldt vores ankomst og var der allerede en halv time før de lukkede op - som de første. Så var der da håb om, at vi kunne få lov at komme ind :D)

Da de åbnede dørene, var der ikke særlig mange gæster, så vi følte, at vi havde det hele for os selv. Ca. 3 uger forud for vores besøg, var museet blevet færdig med en stor udvidelse i form af en meget stor international lufthavn. Vores teori var, at her ville mange gæster søge ned, så vi skyndte os at kigge på den. Lasse virkede til at være begejstret. Han var overrasket over museets størrelse og vi var begge benovet over den flotte lufthavn. Alt virkede så livagtigt, så man godt kunne tro, at man faktisk stod og kiggede på en lufthavn. Fly landede og lettede i et væk og det foregik meget livagtigt med forskellige lyde, afhængig af hvilken flytype, vi kiggede på.

Efterhånden kom flere gæster dryssende og vi fortrak fra lufthavnen. Istedet gik vi tilbage til udstillingens modsatte ende, den skandinaviske afdeling. Her var også nok at se på men desværre var det store vandbassin under Lillebæltsbroen under reparation. Mens vi slentrede rundt og kiggede på de forskellige områder: Skandinavien, Tyskland, Hamburg, USA (bl.a. Las Vegas og Gran Canyon) og Schweiz, kom der flere og flere gæster. Så vi havde valgt rigtigt ved at møde tidligt op. Lasse kunne udpege mange steder, hvor museets medarbejdere havde udvist stor humor. Et sted var politiet igang med at anholde en bandit, et sted stod en skiløber på hovedet i sneen og pludselig dukkede batman op i en af modellerne. Det var med at have øjnene åbne!

Kl. 14:10 havde vi fået nok og vi forlod museet, for at finde lidt frokost og en havnerundfart. Det lykkedes fint og efter en tur rundt i Hamburg havn, gik turen med U-bahn tilbage til centrum, hvor vi inspicerede butikker.

Kl. 19 havde jeg booket bord på Estancia Steak house tæt på rådhuset. Ud fra bedømmelserne på internettet, blev der serveret lækkert mad der - og det holdt helt stik. En utrolig venlig betjening og rådgivning var prikken over i'et, da Lasse og jeg skulle have en ordentlig gang kødsvineri med 2 store steaks på 500 gram hver. Der var ikke plads til salat og næsten heller ikke til kartofler eller pommes frites. Nærmest kun til lidt hjemmelavet bernaisesauce. Det smagte fantastisk. Da vi var færdige, kunne vi faktisk godt have delt yderligere 500 gram blev vi enige om. Men det gjorde vi ikke! Regningen skulle jo også betales. 137 euro - lige godt 1000 kr. Det var ikke for meget for dette fantastiske måltid!

Dagens sidste punkt var en tur ned gennem Reperbahn. Det var ikke særlig sent og det var stadig lyst, så der var ikke så meget gang i butikken men vi blev da antastet af en dame en enkelt gang. Vi lignede måske ærketypen på kunder i distriktet men vi var ikke interesseret. Istedet skyndte vi os til nærmeste U-bahn og hjemad mod hotellet Holiday Inn.

Lørdag sov vi lidt længe og spiste morgenmad på hotellet, før vi tjekkede ud og kørte ind til centrum. På banegården kunne vi opmagasinere vores bagage og så var formiddagen ellers helliget et stort elektronisk indkøbsmekka Saturn, der ligger lige over for banegården. Her gik tiden hurtigt og vi fik travlt med at finde lidt frokost, inden vi skulle med toget hjemad igen. Panikken begyndte at brede sig, da flere madsteder ikke tog imod kreditkort. Det gjorde Saturn faktisk heller ikke - kun Visakort og sådan et havde vi ikke med. Heldigvis havde vi Euro nok med til at betale vores anskaffelser i Saturn og i Pizza Hut på banegården.

Så gik det ellers mod nord i et tysk ICE-tog.

Trætte og mætte af et par dages intense oplevelser nåede vi hjem til Marie lørdag aften. Så fik vi slettet den "streg" over udeståender. Men Lasse og jeg blev enige om, at det da godt kunne blive en lille tradition med sådan en herretur :D)